Wat U Kan Doen Als Een Klant Weigert Te Betalen

16 February 2017

Laattijdige betalingen zijn rottig. Het weigeren van betalen is nog erger.  Hier zijn enkele stappen die u kan ondernemen om uit deze benarde situatie te geraken.

Heeft U Een Vraag? Bel Ons!

085 - 30 123 78

Eens u een project afgewerkt heeft, lijkt het wel alsof de klant al de macht heeft. Als de klant weigert te betalen voor het werk dat u geleverd heeft, voelt u zich gefrustreerd en machteloos. Door simpelweg betaling te eisen zal de klant niet betalen, maar u kan wel beroep doen op enkele diensten. Doorgaans beginnen kleine ondernemingen met het versturen van aanmaningen vooraleer de situatie escaleert.

Betalingsherinnering

De aanhouder wint bij het innen van betalingen. Verstuur regelmatige betalingsherinneringen die duidelijk melden dat de factuur vervallen is. Het is ook in uw voordeel om de klant telefonisch te contacteren om hem te herinneren aan de vervallen factuur. Terwijl doorzettingsvermogen niet altijd zal werken, demonstreert het wel dat u niet zal opgeven.

Ontevreden Klant

Af en toe weigert een klant te betalen omdat ze het gevoel hebben dat ze geen waarde voor hun geld hebben gekregen. Als blijkt dat uw klant ontevreden is over de diensten die u heeft geleverd, overweeg dan een korting op deze factuur of op een toekomstige factuur. U zou bijvoorbeeld 10 of 20 procent korting kunnen geven op de factuur van een ontevreden klant. Het zou kunnen dat ze hierdoor wel betalen omdat ze het gevoel hebben dat u de klacht serieus nam en het moedigt hen aan om te betalen. Daarnaast zou een verontschuldiging voor het probleem ook kunnen helpen.

Laatste Aanmaning

Blijft de klant uw factuur betwisten? U kan de klant een aanmaning sturen met uw intenties met betrekking tot hun schuld. U kan de klant bijvoorbeeld melden dat u na een bepaalde datum een incassobureau zal inschakelen. Doorgaans zullen de meeste klanten betalen om hun kredietwaardigheid in stand te houden of om vervelende telefoontjes en aanmaningen van incassobureaus te vermijden. Vermijd bedreigingen want dan overtreed u de wet. U mag bijvoorbeeld niet dreigen om de klant of zijn familie te schaden, maar u kan wel uw intenties om juridische stappen te ondernemen verklaren.

Incassobureau Inschakelen

Als die intentieverklaring uw klant er niet toe aanzet om te betalen, zorg dan dat u doorzet. De incassospecialist zal dan een sommatiebrief versturen. Meestal is dat genoeg om de klant een zetje te geven, maar desnoods neemt het incassobureau ook telefonisch contact op om de klant te confronteren met zijn rechten en plichten. Bespreek vooraf de toon en aard van de incasso zodat u de klant niet voor altijd kwijt bent.

Gerechtelijke Procedure

In die eenzame gevallen dat het inschakelen van een incassobureau niet werkt, zou het nodig moeten zijn om een gerechtelijke incassoprocedure op te starten. Het incassobureau zal u adviseren wat het beste plan van aanpak is om de klant alsnog tot betaling over te laten gaan.

Onbetaalde Facturen Vermijden

Om onbetaalde facturen in de toekomst te vermijden is het gebruikelijk om via een acceptatie brief te werken. Uw klant dient deze brief te ondertekenen en zorgt er ook voor dat u steeds recht in uw schoenen staat.  Als u sneller betaald wil worden, dan moet u ook correct factureren. Wil u beter factureren? Dan is dit artikel iets voor u.

Weet wanneer u hulp van buitenaf nodig heeft

Geen enkele methode voor het innen van onbetaalde facturen is 100% perfect. Er is alijd een waterkans dat uw klant weigert een factuur te betalen. In het geval van een weigering tot betaling factuur kan u het overwegen om Port Finance in te huren.

Het behandelen van onbetaalde facturen en problemen bij het innen daarvan neemt veel tijd in beslag, kostbare tijd die u kan spenderen aan het leiden van uw bedrijf. Dit heeft ook een effect op uw moraal. Onbetaalde facturen afhandelen laat u het best over aan professionals.

Vragen over dit artikel? Neem gerust even contact op met Port Finance voor extra uitleg!

  085 - 30 123 78

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief