Wanneer Mag Een Bedrijf Een Incassobureau Inschakelen?

24 February 2017

Vanaf hoeveel herinneringen of aanmaningen kan je een incassobureau inschakelen? Stuur je eerst een aanmaning of schakel je direct een incassobureau in? Het roept veel vragen op, maar vaak weet men niet wanneer een bedrijf een incassobureau mag inschakelen.

Heeft U Een Vraag? Bel Ons!

085 - 30 123 78

Er circuleren veel vergissingen hieromtrent op het internet. Ondanks de vele dwalinkjes is het antwoord vrij simpel: na het verlopen van een redelijke termijn, dien je één aanmaning te versturen vooraleer je het recht hebt om een incassobureau in te schakelen.

Hoe Schakel Ik Een Incassobureau In?

In de praktijk wil dat zeggen dat u de goederen of diensten levert. Daarna stuurt u de klant een factuur die te betalen is op een voorafbepaalde termijn. Heb je geen betalingstermijn onderhandelt? Dan wordt er standaard van uitgegaan dat deze 30 dagen bedraagt.

De klant dient dan binnen die periode te betalen. Doet hij dat niet? Dan stuurt u de klant een aanmaning om hem aan de onbetaalde factuur te herinneren. Het is voordelig om de klant telefonisch te contacteren om hem te herinneren aan de vervallen factuur. Vaak betreft het gewoon een vergetelheid en is de kwestie daarmee opgelost.

Als u de klant een aanmaning verstuurd heeft (aangetekend of via mail) en telefonisch gecontacteerd heeft en de betaling blijft uit, dan beschikt u over de mogelijkheid om een incassobureau in te schakelen. Zorg ervoor dat u bevestiging heeft dat uw klant zowel de factuur als de aanmaning ontvangen heeft om misverstanden te voorkomen.

Wat moet er in een aanmaning staan?

Simpelweg melding maken dat de klant nog moet betalen is niet genoeg. Een aanmaning zou ook volgende punten moeten bevatten:

  • De onbetaalde factuur dient binnen 14 dagen betaald te worden
  • Incassokosten zullen in rekening gebracht worden zodra deze termijn verstreken is
  • Dat u verdere stappen zal ondernemen als de termijn verstreken is

Als u bovenstaande informatie in de aanmaning vermeld, dan geeft u de klant een uiterste datum om de betaling te voldoen. Bovendien bent u ook in het recht om incassokosten aan te rekenen (hier zijn wettelijke maxima voor bepaald) en brengt u de klant op de hoogte dat u een incassobureau zal inschakelen zodra de termijn is verstreken.

Incassobureau Inschakelen?

Port Finance bespaart u tijd door een volledige incassodienst aan te bieden waardoor uw onbetaalde facturen geïnd worden. Port Finance maakt gebruik van beproefde technieken om facturen te innen.

Gerelateerde artikels:

  1. Wat U Kan Doen Als Een Klant Weigert Te Betalen
  2. Beter Factureren, Sneller Betaald Worden!
  3. De Beste Manier om Onbetaalde Facturen te Innen

Vragen over dit artikel? Neem gerust even contact op met Port Finance voor extra uitleg!

  085 - 30 123 78

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief